Kultúrmisszió

A Romani Design, a világ első roma divatmárkája 2020-ban ünnepelte alapításának 10. évfordulóját. Nagyszabású eseménysorozattal készültünk az alkalomra, sajnos azonban a koronavírussal kapcsolatos korlátozások miatt nem volt lehetőségünk személyesen ünnepelni a jubileumot barátainkkal, vásárlóinkkal és támogatóinkkal.

Nagy álmunk valósult meg, amikor 2019 őszén meglátogattuk a csatkai búcsút, ami a Kárpát-medencei cigányok legfontosabb ünnepe. A kis Komárom megyei településre Kisboldogasszony napján a világ minden tájáról érkeznek zarándokok, romák ezrei.

Immár hagyomány, hogy a nemzetközi nőnap alkalmából kampányanyaggal készülünk, hiszen missziónk szerves része, hogy megváltoztassuk a roma nőkről kialakult sokszor általánosító narratívát. 2020-ban, pár héttel a koronavírus megérkezése előtt négy roma nőt kértünk fel, hogy Blueprint kollekciónkba öltözve üzenjen roma és nem-roma nőknek.

Vajon modern, globalizált világunk és a közösségi média életünk minden területét behálózó ​jelenléte mennyire ad lehetőséget a fiatal roma generációnak, hogy magyar cigányokként kifejezzék kulturájukkal és identitásukkal összefüggő személyes narratíváikat?

2019-ben a Romani Design partnerségi projektbe kezdett a csehországi Slovo 21 és szlovákiai Association for Better Life szervezetekkel. A projekt célja az volt, hogy a három országban élő roma közösségek tradíciói alapján megismertesse a divat iránt érdeklődőket a sok esetben már elfeledett roma viseleti hagyományokkal, ezáltal építve a roma kultúra presztízsét.

When the young Roma girls in and around Kecerovce received the clothes and accessories made for them by Romani, they expected something completely different: heavy, long pleated skirts, headscarves, and embroidered blouses. These are the pieces they have identified with Roma women’s clothing.

2020 decemberében az év során elkészült fotóanyagokat és visegrádi tradíciókra reflektáló öltözékeket egy utcáról is megtekinthető kiállítás keretén belül mutattuk be, mely 2021. január 15-ig megtekinthető Budapesten.

2019-ben a Romani Design nagyszabású projektbe kezdett a csehországi Slovo 21 és szlovákiai Association for Better Life szervezetekkel. A projekt célja, hogy a három országban élő roma közösségek tradíciói alapján megismertesse a divat iránt érdeklődőket a sok esetben már elfeledett roma viseleti hagyományokkal, ezáltal építve a roma kultúra presztízsét.